Nieuws %1

Amsterdam: gratis ov voor kinderen op woensdag en in weekend

Kinderen tot en met 11 jaar kunnen in Amsterdam vanaf 2021 gratis (mee)reizen in het OV op woensdagmiddagen en in weekenden. Dat staat in de Agenda Autoluw die woensdag door het college van B en W is gepresenteerd. Ook komt er een pilot met een nachtmetro en worden P+R’s uitgebreid. De agenda omvat in totaal 27 maatregelen die bijdragen aan de ambitie om meer ruimte te maken voor fietsers, voetgangers en spelende kinderen en de stad tegelijk bereikbaar te houden.

Boodschap ROVER aan Overijsselse politiek: hou openbaar vervoer voor iedereen beschikbaar

Het openbaar vervoer in Overijssel is te hard geraakt door bezuinigingen. De gevolgen zijn glashelder volgens voorzitter Floris Nijhuis van reizigers-organisatie ROVER in West-Overijssel. Kleine kernen worden alleen nog tijdens schooluren bediend en in het weekend zijn in Overijssel veel plekken onbereikbaar. Nijhuis riep de provinciale politiek op het openbaar vervoer echt openbaar te houden, voor iedereen beschikbaar. 

Wat is de toekomst van duurzame transport in Europa?

Iedereen vindt het leuk om een weekendje weg te gaan. Stedentripjes door heel Europa zijn ontzettend populair. Van alle kanten vliegt er reclame om je heen van retourtjes Budapest voor nog geen twintig euro. Een vlucht is al snel goedkoper (en zeker sneller) dan een treinrit. Vliegen zorgt echter voor enorme luchtvervuiling. Zijn er duurzame […]

Arnhemse stadswandelgids laat wandelaar (bijna) alles zien wat Arnhem te bieden heeft.

Onlangs verscheen bij de Arnhemse Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig de gids ‘Wandelen buiten de binnenstad van Arnhem’. Auteurs Bart van der Mark en Rob Wolfs laten de wandelaars de vele bijzondere wijken van Arnhem zien. Arnhem buiten haar binnenstad Wandel met routemaker Rob Wolfs en ras-Arnhemmer Bart van der Mark met deze gids door de Gelderse hoofdstad en blijf je verbazen...

WOS.nl - Controle buurtpreventie: 10 procent fietsers Kwintsheul slecht verlicht

Bij de jaarlijkse fietsverlichtingsactie van Buurtpreventie Kwintsheul vrijdagavond bleek tien procent van de gecontroleerde fietsers geen goede verlichting te hebben. Bij de controle op de Kerkstraat werden zo'n 150 fietsers gecheckt op licht; veertien fietsers waren niet of slecht verlicht.De actie van de buurtpreventie werd ondersteund door de wijkagent en iemand van Team Handhaving. De slecht verlichte fietsers werden aangesproken op het risico dat zij hierdoor lopen, en gewezen op de boete van 55 euro die je ervoor kunt krijgen.

De Mobiele Stad – Op een deelfiets moet je het leren

Helpt de terugkeer van de deelfiets tegen stedelijke fietsoverlast? Met de snelle groei van het aantal Amsterdammers groeit ook het aantal Amsterdamse fietsen. Deze groei gaat niet altijd zonder problemen, de fietspaden worden drukker en fietsparkeren wordt steeds meer een probleem. Helaas gaat dit vaak ten koste van voetgangers, vooral voor rolstoelgebruikers is de stad […]

‘Streekvervoer moet gezamenlijk meer begrip hebben voor positie reizigers’

Streekvervoerders moeten meer één lijn trekken en daarbij begrip tonen voor de positie van reizigers. Dit geldt voor de boetes die ze opleggen aan reizigers die niet zijn ingecheckt, maar ook voor het vergoeden van abonnementhouders die gedupeerd worden door stakingen. Dit zegt de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, het OV loket, in een rapportage over het tweede kwartaal van dit jaar.

Actiegroep die hele stad vol hangt met opvallende affiches: “Het beleid beschouwt fietsers schuldig aan hun eigen onveiligheid”

Misschien zijn ze u ook al opgevallen de voorbije dagen, de opvallende afficheborden in het centrum met daarop een tamelijk morbide tekening van een wagen die net een fietser van de sokken heeft gereden. In drukletters staat er ‘Maak plaats’. Wie goed kijkt, kan ook de tekst ‘Met de fiets was u er al geweest’ lezen. De borden blijken een campagne te zijn van het collectief … ‘Maak Plaats!’.

De oplossing voor minder luchtvervuiling? “30 per uur in de stad, 90 op snelwegen errond”

Het gaat de verkeerde kant uit met de luchtkwaliteit in Vlaan­deren. Verkeersdeskundigen zien maar één oplossing: de snelheidslimieten moeten naar omlaag. De maximumsnelheid op snelwegen? 90 per uur in plaats van 120. En een zone 30 voor álle dorps­kernen. Minister van Verkeer Ben Weyts moet er niets van ­weten. “Trager rijden zorgt niet altijd voor een lage uitstoot.”

GGD waarschuwt voor luchtkwaliteit door verbindingsweg A8 en A9

ZAANSTAD De GGD Kennemerland vindt dat er door de provincie niet genoeg metingen zijn gedaan naar de luchtkwaliteit in de wijk Broekpolder bij een verbinding van de snelwegen A8 en A9. Daarom pleiten zij dat een veel groter gebied moet worden berekend op fijnstofgehalte. In de metingen wordt alleen uitgegaan van de eerste straat vanaf de A9. Hierdoor worden de beide basisscholen in de Broekpolder niet meegenomen in de resultaten van de provincie. "Bij een snelweg is het van belang om een zone van driehonderd meter aan te houden bij het in kaart brengen van de gezondheidseffecten", aldus de GGD in het Noordhollands Dagblad.  Lees ook: 'Doortrekken A8 naar A9 heeft alleen negatieve effecten' Dat vindt Ingrid Zandt, milieugezondheidskundige van de GGD, een slechte zaak.

Bewoners sluiproute maken flitspaal tegen hardrijders

Voor de bewoners aan de Bredase Doctor Batenburglaan is de maat vol. De weg wordt door veel automobilisten gebruikt als sluiproute waarbij ook regelmatig te hard wordt gereden. De straat ligt eigenlijk net buiten de stad en is de ideale sluiproute als de ring van Breda weer eens vol staat. Dan komen er hordes automobilisten door […]

WOS.nl - Bijenvolken sterven midden in de zomer: meer geld nodig voor bloemen

Deborah Post uit Schipluiden is een crowdfundingactie gestart. Ze is de initiatiefneemster van de 'Honey Highway' en wil met dit geld nog meer wilde bloemen zaaien, zodat de bijen extra voedsel hebben.De Honey Highway is een initiatief waarbij de bermen van rijkswegen, provinciale wegen, spoorrails en waterdijken ingezaaid worden met streekeigen wild bloemenzaad, zodat die een blijvend paradijs vormen voor bijen. "Bermen zijn uitermate geschikt, omdat die schraal zijn en daar geen mest aanwezig is."Met de betrokken partijen maakt Post ook afspraken over de tijden en de manier van maaien, zodat er voldoende voedsel is voor de bijen om te overwinteren.

Nederland loopt voorop in elektrisch busvervoer

Nederland zit wereldwijd in de voorhoede met elektrische bussen in het openbaar vervoer. Over twee jaar rijden er bijna 300 rond in Nederland. Dat is drie keer zoveel als nu. Op dit moment rijden de meeste elektrische bussen in Eindhoven bij Connexxion-dochter Hermes. 43 zijn het er. Daarnaast rijden er nog 35 op Schiphol en 6 op Schiermonnikoog. Eind dit jaar komen er nog honderd bij in de regio Haarlem-Schiphol. En volgend jaar nog eens ruim 80 in de regio rondom Alkmaar.

Pagina's