Nieuws %1

Vlaamse stad wil af van actievoerder en betaalt ruim anderhalf miljoen

De Belgische stad Aarschot heeft een schikking getroffen met een activist die al jaren eist dat de wandel- en fietspaden in de gemeente worden onderhouden. De gemeente betaalt hem ruim 1,6 miljoen euro om hem te laten stoppen met procederen. De activist, Marc van Damme, is de luis in de pels van een aantal gemeenten in Vlaams-Brabant. Hij heeft er zijn levenswerk van gemaakt om ze aan te klagen als ze in zijn ogen niet genoeg doen om de zogenoemde trage wegen te onderhouden.

'Hang- en rustplek weg. Heel Weiteveen spreekt er schande van'

WEITEVEEN - In 2005 werd-ie geopend in Weiteveen: een overdekte hangplek voor jongeren, die eveneens gebruikt kon worden als rustplaats voor fietsers. Sinds nieuwjaarsdag is er niets meer van over. ,,Het hele dorp spreekt er schande van’’, zegt Henry Schepers, voorzitter van Dorpsbelangen Weiteveen.

Deze houtwallen en knotwilgen zijn in de natuur de snelwegen voor de dieren

Als kantelen van een kasteel zo fier staan de massieve knotwilgen in de velden van landgoed De Bannink. Samen met stukjes bos en houtwallen doorklieven zij de weilanden en zorgen voor dekking voor het wild. ,,Dit soort kleinschalig landschap, zoals Het bericht Deze houtwallen en knotwilgen zijn in de natuur de snelwegen voor de dieren verscheen eerst op Deventer.

Landelijke campagne “Ik val op!” van start

GRONINGEN – Vandaag startte de fietsverlichtingscampagne ‘Ík val op!’ op zes plekken in de provincie Groningen. Fleur Gräper-van Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen) gaf het startschot voor de fietsverlichtingscampagne bij de Zernike Campus in de stad Groningen. Samen met vrijwilligers van Veilig Verkeer Nederland, ANWB, en de brandweer sprak zij fietsers zonder licht aan, deelde fietslampjes […]

Amsterdam: gratis ov voor kinderen op woensdag en in weekend

Kinderen tot en met 11 jaar kunnen in Amsterdam vanaf 2021 gratis (mee)reizen in het OV op woensdagmiddagen en in weekenden. Dat staat in de Agenda Autoluw die woensdag door het college van B en W is gepresenteerd. Ook komt er een pilot met een nachtmetro en worden P+R’s uitgebreid. De agenda omvat in totaal 27 maatregelen die bijdragen aan de ambitie om meer ruimte te maken voor fietsers, voetgangers en spelende kinderen en de stad tegelijk bereikbaar te houden.

Boodschap ROVER aan Overijsselse politiek: hou openbaar vervoer voor iedereen beschikbaar

Het openbaar vervoer in Overijssel is te hard geraakt door bezuinigingen. De gevolgen zijn glashelder volgens voorzitter Floris Nijhuis van reizigers-organisatie ROVER in West-Overijssel. Kleine kernen worden alleen nog tijdens schooluren bediend en in het weekend zijn in Overijssel veel plekken onbereikbaar. Nijhuis riep de provinciale politiek op het openbaar vervoer echt openbaar te houden, voor iedereen beschikbaar. 

Wat is de toekomst van duurzame transport in Europa?

Iedereen vindt het leuk om een weekendje weg te gaan. Stedentripjes door heel Europa zijn ontzettend populair. Van alle kanten vliegt er reclame om je heen van retourtjes Budapest voor nog geen twintig euro. Een vlucht is al snel goedkoper (en zeker sneller) dan een treinrit. Vliegen zorgt echter voor enorme luchtvervuiling. Zijn er duurzame […]

Arnhemse stadswandelgids laat wandelaar (bijna) alles zien wat Arnhem te bieden heeft.

Onlangs verscheen bij de Arnhemse Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig de gids ‘Wandelen buiten de binnenstad van Arnhem’. Auteurs Bart van der Mark en Rob Wolfs laten de wandelaars de vele bijzondere wijken van Arnhem zien. Arnhem buiten haar binnenstad Wandel met routemaker Rob Wolfs en ras-Arnhemmer Bart van der Mark met deze gids door de Gelderse hoofdstad en blijf je verbazen...

WOS.nl - Controle buurtpreventie: 10 procent fietsers Kwintsheul slecht verlicht

Bij de jaarlijkse fietsverlichtingsactie van Buurtpreventie Kwintsheul vrijdagavond bleek tien procent van de gecontroleerde fietsers geen goede verlichting te hebben. Bij de controle op de Kerkstraat werden zo'n 150 fietsers gecheckt op licht; veertien fietsers waren niet of slecht verlicht.De actie van de buurtpreventie werd ondersteund door de wijkagent en iemand van Team Handhaving. De slecht verlichte fietsers werden aangesproken op het risico dat zij hierdoor lopen, en gewezen op de boete van 55 euro die je ervoor kunt krijgen.

De Mobiele Stad – Op een deelfiets moet je het leren

Helpt de terugkeer van de deelfiets tegen stedelijke fietsoverlast? Met de snelle groei van het aantal Amsterdammers groeit ook het aantal Amsterdamse fietsen. Deze groei gaat niet altijd zonder problemen, de fietspaden worden drukker en fietsparkeren wordt steeds meer een probleem. Helaas gaat dit vaak ten koste van voetgangers, vooral voor rolstoelgebruikers is de stad […]

‘Streekvervoer moet gezamenlijk meer begrip hebben voor positie reizigers’

Streekvervoerders moeten meer één lijn trekken en daarbij begrip tonen voor de positie van reizigers. Dit geldt voor de boetes die ze opleggen aan reizigers die niet zijn ingecheckt, maar ook voor het vergoeden van abonnementhouders die gedupeerd worden door stakingen. Dit zegt de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, het OV loket, in een rapportage over het tweede kwartaal van dit jaar.

Actiegroep die hele stad vol hangt met opvallende affiches: “Het beleid beschouwt fietsers schuldig aan hun eigen onveiligheid”

Misschien zijn ze u ook al opgevallen de voorbije dagen, de opvallende afficheborden in het centrum met daarop een tamelijk morbide tekening van een wagen die net een fietser van de sokken heeft gereden. In drukletters staat er ‘Maak plaats’. Wie goed kijkt, kan ook de tekst ‘Met de fiets was u er al geweest’ lezen. De borden blijken een campagne te zijn van het collectief … ‘Maak Plaats!’.

De oplossing voor minder luchtvervuiling? “30 per uur in de stad, 90 op snelwegen errond”

Het gaat de verkeerde kant uit met de luchtkwaliteit in Vlaan­deren. Verkeersdeskundigen zien maar één oplossing: de snelheidslimieten moeten naar omlaag. De maximumsnelheid op snelwegen? 90 per uur in plaats van 120. En een zone 30 voor álle dorps­kernen. Minister van Verkeer Ben Weyts moet er niets van ­weten. “Trager rijden zorgt niet altijd voor een lage uitstoot.”

Pagina's