Merk Brabant gepresenteerd

... DAN DENK JE AAN BRABANT...BRABANTMARKETING SLAAT NIEUWE WEG IN

"...Dan denk je aan Brabant." is de slogan die voortaan gebruikt wordt om Brabant in binnen- en buitenland op de kaart te zetten. Samen met een beeldmerk, bestaande uit de letters "NB" en een jingle vormen zij de verwoording in beeld en geluid Merk Brabant. Dit merk is ontwikkeld en uitgewerkt door een breed samengestelde stuurgroep die het vandaag in de Hilvariastudio's te Hilvarenbeek presenteerde. Het is de bedoeling dat slogan en beeldmerk gebruikt gaan worden in campagnes.  Ook ondernemers en instellingen kunnen aanhaken door het Brabantse merk te gebruiken als extra toegevoegde waarde in de promotie van hun organisatie. Meer weten? Kijk op de website: www.dandenkjeaanbrabant.nl/

"Het is voor mij belangrijk dat wij bij het uitwerken van het Merk veel steun ondervonden", zegt gedeputeerde Thoon Essed. "Je merkt aan alle kanten dat er behoefte is bij veel Brabantse instellingen en ondernemers om hun trots op Brabant uit te dragen. Het was een zoektocht naar wat dat Brabantse dan inhoudt. Uiteindelijk kwamen wij er achter dat wie het heeft over Brabant spreekt over het sociale karakter, de levenskunst. Maar ook over economische, wetenschappelijke en sportieve prestaties van formaat. Alleen blijven die uit een soort valse bescheidenheid onderbelicht. Dat willen wij veranderen."

Het Merk is ontwikkeld door een breed samengestelde stuurgroep: Thoon Essed (Provincie Noord-Brabant), Ton Nelissen (Kamer van Koophandel Brabant), Jan Pelle (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij), Gerrit-Jan Swinkels (SER en Indoor Brabant), Hans Mommaas (Telos en UvT), Albert Verlinde (V&V entertainment), en Bob Hutten (Hutten Exclusieve Catering).

Het Merk is nadrukkelijk van heel Brabant. Het krijgt pas kracht als instellingen en ondernemingen er bij aanhaken en het Merk gaan gebruiken.

Natuurlijk wordt dat ondersteund door campagnes. Zo zullen er de komende periode een aantal advertenties verschijnen om de nieuwe Brabant-marketing in de provincie te introduceren. Het is de bedoeling om die activiteiten vervolgens uit te rollen in binnen- en buitenland.

Ton Nelissen: "In Brabant wordt heel veel gemeenschappelijks gepresteerd. Daarbij kan een merk, kan branding helpen. Met alle uitingen die je elke keer zult zien, geeft dat herkenning. En het geeft gemeenschappelijke trots!"

Ook Albert Verlinde ziet veel kansen. "We barsten in Brabant van de theaters en het theatertalent. Dat willen wij als V&V Entertainment uitstralen, dat is een onderscheidend vermogen. Ik zou het wel van de daken willen schreeuwen! Daarom vind ik deze campagne zo goed. We werken in heel Nederland, maar we zijn een Brabants bedrijf. Daar zijn we trots op."

Als je denkt aan Brabant, dan denk je aan worstenbroodjes, aan carnaval, aan plezier maken, aan genieten van het leven. Alle clichés en stereotypen over Brabant zijn waar, maar zitten vooral in de ‘high touch';  sfeer. Er is echter veel meer. Brabanders zijn succesvol in de sport, in innovatie, in ondernemerschap. Dit zit veel meer in de ‘high tech' sfeer. Brabanders zoeken van nature de samenwerking op, willen oplossingen vinden en zijn ondernemend.

Waar de Brabanders minder goed in zijn, is het aan anderen en elkaar vertellen dat we goede dingen doen. We zijn bescheiden maar in sommige gevallen wellicht te bescheiden.

Merk Brabant biedt een palet aan communicatiemogelijkheden voor organisaties en instellingen om hun eigen identiteit kracht bij te zetten. Het voegt Brabantse kernwaarden toe aan de bestaande identiteit en creëert zo een unieke meerwaarde en onderscheidend vermogen voor organisaties en instellingen. Voor de Brabander is Merk Brabant een bevestiging van de eigen kracht, het eigen vermogen om zo de interne trots wat meer aan te wakkeren en te laten gelden.

Er is in alle sectoren van Brabant een sterke motivatie voelbaar om de rest van Nederland te laten zien dat onze regio meetelt; economisch, maar ook op het gebied van toerisme, cultuur, sport en onderwijs. Door het inzetten van Merk Brabant profileren we de regio Brabant als een van de belangrijkste en meest aantrekkelijke regio's van het land. Dat doen we binnen Brabant, maar ook daarbuiten, in Nederland en Europa.

Wat we daarmee willen bereiken is een versterking van de economische groei, we benadrukken de culturele en toeristische kwaliteiten van Brabant, en we versterken de Brabantse trots. Een aantal belangrijke partijen in Brabant werkt hier hard aan; met Merk Brabant bundelen we de krachten